Uzavření školy z důvodu STÁVKY - pondělí 27.11.2023

Publikoval Vít Beran
Datum 22.11.2023
Uzavření školy z důvodu STÁVKY - pondělí 27.11.2023

Vážení rodiče – zákonní zástupci žáků ZŠ Kunratice,

píšu Vám jako ředitel školy a chci Vás požádat o podporu dětí a kvalitního vzdělávání v kontextu plánovaných zásahů do financování regionálního školství.

Současně si Vás dovoluji informovat o tom, že v naší škole vznikl z řad zaměstnanců stávkový výbor, který mně v úterý 21.11.2023 v pozdních odpoledních hodinách zaslal seznam 115 zaměstnanců, kteří dne 27.11.2023 vstupují do jednodenní stávky. Jelikož se jedná o 95 % počtu zaměstnanců školy, rozhodl jsem v souladu § 164 odst. 1 a) školského zákona, že dne 27. 11. 2023 bude zrušen provoz základní školy, školní jídelny a školní družiny. Současně škola bude uzavřena i pro aktivity ve volném čase a nájmy. Všem strávníkům bude na tento den odhlášen oběd ve školní jídelně.

Ohlášenou stávku, dle vyjádření MŠMT, nelze klasifikovat jako nepředvídatelnou událost, a proto zákonným zástupcům dětí nevzniká nárok na ošetřovné.

Mgr. Ing. Vít Beran, ředitel školy

Milí žáci, vážení rodiče,
Základní škola Kunratice bude dne 27.listopadu 2023 zapojena do stávky. Ve škole vznikl stávkový výbor a tento výbor předal mně, řediteli školy, seznam zaměstnanců, kteří se ke stávce připojili. Počet stávkujících zaměstnanců nám neumožní, aby škola byla v provozu. Bude uzavřena i školní jídelna a školní družina. V tento den budou také zrušeny nájmy ve sportovní hale a zájmové kroužky.

Stávka spojená s uzavřením provozu škol 27.listopadu 2023 je upozorněním, že máme velký zájem, aby kvalita vzdělávání a školských služeb, která se poslední roky proměňovala k lepší kvalitě, umožňovala svoji kvalitativní proměnu k lepšímu i v dalších letech. Vzdělaní lidé jsou bohatstvím a budoucností prosperujícího státu. Školství se stalo politikem a snad každá vláda si podporu kvalitního vzdělávání dává do svého volebního programu. Jeho faktická podpora zůstává nenaplněna.

Učitelé ZŠ Kunratice nestávkují kvůli svému platu. Nechceme, aby byla snížena kvalita vzdělávání. Nechceme rušit například dělení hodin, individuální podporu žáků nárokovanou zákonem nebo těm, kteří ji potřebují, párovou výuku ve vyšších ročnících… Plánované změny sníží počet tzv. učitelohodin (PHmax), které nám říkají, na kolik hodin můžeme zaměstnat pedagogy školy. Uvedené povede k navýšení poměru žáků na učitele v mnoha vyučovacích hodinách, propouštění pedagogů, omezení možností plánování promyšlené výuky a podobně.

Současná vláda sklízí to, co zasely vlády předchozí. Považujeme za nesystémové, že několika vládami slibované dorovnání mezd na 130% průměrné mzdy se netýká školních psychologů, speciálních pedagogů a dalších školských podpůrných profesí. Počítá se i s tím, že plánovaná parametrizace asistentů pedagoga od roku 2025 změní množství úvazků asistentů pedagoga v neprospěch podpory žáků s individuálními vzdělávacími potřebami doporučenými poradenskými pracovišti.

V případě naší školy to znamená, že nebudeme moci zaměstnat 2,8 úvazků učitelů a od roku 2025 přijdeme i o několik úvazků asistenta pedagoga.

Naše škola má průměrnou naplněnost 29,5 žáků na třídu. Pracovat s takto velkými třídami není vůbec jednoduchá práce. Jen díky Vaší rodičovské podpoře a zapojením školy do projektů, které doplňují státní financování, můžeme 20 % vyučovacích hodin vést výuku párově, mnoho hodin dělit a učení žáků podporovat týmem 23 asistentů pedagoga.

V úsporných opatřeních se objevuje i požadavek na snížení už tak nízkých mezd nepedagogických zaměstnanců na hranici minimální mzdy. Proto hrozí, že ve školách nebudeme umět zajistit v požadované kvalitě stravovací služby, provozní zaměstnance na úklid, údržbu a provoz školy.

Mnoho dětí přichází do školy již v 7 hodin ráno a po vyučování navštěvují školní družinu, kroužky a další zájmové aktivity, které probíhají ve škole. Některé z důvodu zaměstnanosti rodičů zůstávají ve škole až do konce provozu prakticky denně. Změna v rozpočtech škol může znamenat výhledové omezení provozu školní družiny a dalších aktivit, které děti navštěvují ve svém volném čase.

Škola je fungující mechanismus. Je to služba, která, aby kvalitně fungovala, potřebuje zdatné odborníky, učitele, speciální pedagogy, psychology, vychovatele, asistenty pedagogů, ale potřebuje také nepedagogické pracovníky k zajištění úklidu, stravování a provozu.

Děkujeme za pochopení.
Za vedení školy Mgr. Ing. Vít Beran, ředitel školy

Soubory ke stažení